NOVÁ KRITÉRIA PRO MĚŘENÍ KVALITY ŠKOL

Ministerstvo školství chce zavést nová kritéria, podle kterých by se měla měřit kvalita českých škol od roku 2015/2016. Kritéria by měli být společná pro stát, zřizovatele i vnitřní hodnocení samotných vzdělávacích ústavů. Ministr Chládek také proto 1. října odstartoval debatu o kvalitě českého školství, která má lépe definovat požadavky na kvalitu škol.

Česká školní inspekce vytvoří systém hodnocení. "Nejde dojít k cíli, pokud nevíme, jak vypadá a kde se nachází. Je velmi důležité to téma otevřít," uvedl na tiskové konferenci ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Upozornil, že v současné době se někdy liší požadavky státních institucí a zřizovatelů, tedy obcí nebo krajů. "Znamená to protisměrné tlaky na školy a omezení možnosti jejich rozvoje," uvedl.

Až budou nějaké konkrétní návrhy ze strany inspekce, tak se s nimi bude zabývat expertní komise. Tento problém se bude konzultovat také mimo jiné ze zahraničními odborníky a to u naplánovaném kulatém stolu na měsíc únor 2015. Posléze by měla v květnu školní inspekce prezentovat její návrhy a v červnu by se jimi měla začít zabývat skupina expertů na ministerstvu školství, která bude složena právě pro tuto záležitost. Pakliže by byl průběh vzniku nových kritérii bez komplikací, začala by se daná kritéria využívat od školní roku 2015/2016.

Ministr Chládek v každém případě nechce, aby se kvalita škol měřila podle úspěšnosti žáků při testech. Kvalita pro něj mimo to znamená i kvalita inkluze, práce s nadanými žáky, zájmová činnost a celkové klima dané školy. Měření kvality je velice složité a je přesvědčen o nutnosti porovnání různých parametrů, aby se skutečná kvalita dala určit.

Jedním z důležitých faktorů by měl být individuální posun každého žáka. "Můžeme sledovat, jaký je jeho pokrok. Cílem školy je zlepšit kvalitu vzdělání každého jejího žáka. Škola může mít celkově podprůměrné žáky, přesto může být příkladem dobré praxe," uvedl Zatloukal.

Zdroj: blesk.cz, ČTK