ČEŠTÍ ŽÁCI USPĚLY V TESTU FINANČNÍ GRAMOTNOSTI.

V mezinárodním testu finanční gramotnosti PISA 2012 skončily čeští žáci ve věku patnácti let na šestém místě z osmnácti zúčastněných zemí.

Se skórem 513 bodů byli sice mladí Češi o 90 bodů za vítěznými Číňany, ale zároveň také tímto výsledkem porazili USA a všechny zúčastněné státy západní Evropy až na Belgii.

Školáci museli v testu zvládnout otázky, zda jsou náklady na zaslání nějakého zboží výhodné vzhledem k jeho ceně nebo o kolik více stojí kolo, když se jeho cena uhrazuje ve splátkách. Srovnávali i ceny dvou a deseti kilogramů rajčat a řešili, zda je množstevní cena výhodnější.

Asi deset procent českých zúčastněných žáků, kteří zrovna neoplývali dobrými výsledky, měli problém i s naprosto jasnými otázkami jako třeba žáci Kolumbie, kteří skončily poslední avšak v tomto případě se nejednalo o desetinu žáků, ale o více než polovinu.

Ministr Chládek je samozřejmě s výsledky spokojen a považujete to jako důkaz, že otázka školství se u nás nepodceňuje ani u takto mladých studentů a má v plánu v tomto duchu dále pokračovat.

Podle ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala je to spíše překvapení. Po testech matematických a čtenářských, kde žáci dopadli průměrně, se očekával stejný výsledek i v tomto testu. Dále dodává, že to svědčí o přípravě našich učitelů, kteří se s problematikou finanční gramotnosti setkávají ve svém osobním vzděláváním, jak ukázalo jedno šetření mezi nimi.

Nicméně jen 22,5 procenta českých dětí prokázalo v testech nejvyšší úroveň. Nebyl to vyloženě špatný výsledek a sice byl lehce nadprůměrný. Velký rozdíl to byl ovšem oproti čínským soupeřům, kteří měli 63,5 procent takto znalých žáků.

Tito mladí museli znát principy pojištění a bezhotovostních plateb, dokázali řešit nestandardní situace a orientovali se i v problematice daní.

Na výsledcích jednotlivých žáků se odráželi sociální poměry, zatímco rozdíl úrovně mezi pohlavími nebyl zaznamenán.